Dokumentowanie oceny ryzyka zawodowego

Sposób przeprowadzania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego zależy przede wszystkim od wielkości zakładu i rodzaju występujących w nim zagrożeń. Zaleca się, aby proces przygotowania oceny ryzyka zawodowego obejmował:

– zapewnienie zasobów niezbędnych do przeprowadzenia oceny ryzyka;

– wyznaczenie odpowiednich osób;

– określenie potrzeb szkoleniowych i zapewnienie szkolenia osobom przeprowadzającym ocenę ryzyka;

– określenie sposobu dokumentowania wyników oceny ryzyka zawodowego;

– zapewnienie udziału pracowników w ocenie ryzyka zawodowego;

– zapewnienie osobom oceniającym ryzyko zawodowe dostępu do odpowiednich informacji; – przeprowadzenie analizy struktury organizacyjnej zakładu w celu sporządzenia wykazu stanowisk pracy;

– określenie sposobu informowania pracowników o wynikach oceny ryzyka zawodowego;

– wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za planowanie i koordynowanie działań związanych z oceną ryzyka zawodowego.

W dokumencie podsumowującym ocenę ryzyka zawodowego musi się znaleźć opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:

– stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów;

– wykonywanych zadań;

– występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy;

– stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;

– osób pracujących na tym stanowisku;

– wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko;

– data przeprowadzonej oceny oraz nazwiska i imiona osób dokonujących oceny ryzyka.

Bibliografia: R.Bryła, Bezpieczne stanowisko pracy, Elamed, Bydgoszcz, 2007